تعیین سطح زبان ترکی

از آزمون تعیین سطح زبان ترکی چه می‌دانید؟بسیاری از افراد ممکن است به دلایل مختلف مانند مهاجرت، علاقمندی و یا تحصیل در کشورهای ترک زبان، به سراغ یادگیری زبان ترکی بروند.

در موسسات آموزش زبان ترکی هم مانند سایر زبان‌ها، ابتدا زبان آموز ملزم به شرکت در آزمون تعیین سطح می‌باشد. در این مطلب قصد داریم نکات مهمی درمورد آزمون تعیین سطح زبان ترکی مطرح کنیم.

اگر شما نیز تصمیم به یادگیری این زبان شیرین دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید!

تعیین سطح زبان ترکی چیست و چرا انجام می‌شود؟

همانطور که گفته شد، اگر قصد یادگیری زبان ترکی در آموزشگاه‌ها را دارید، باید ابتدا در آزمون‌های تعیین سطح که از جانب آموزشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنید.

شرکت در این آزمون به شما کمک می‌کند تا بتوانید در دوره متناسب با سطح دانش خود ثبت نام کنید. در واقع با مشخص شدن سطح زبان، افرادی که دانش بالایی دارند، مجبور به اتلاف وقت در کلاس‌های سطح پایین نیستند.

از طرفی دیگر، افرادی که اطلاع چندانی از این زبان ندارند، با مطالب سخت و سنگین روبرو نخواهند شد.تعیین سطح زبان ترکی چیست و چرا انجام می‌شود؟

زبان آموز برای اینکه راحت‌تر به هدفش برسد، باید اطلاعاتی در مورد دانش زبان خود در اختیار آموزشگاه قرار دهد.

همچنین از آنجایی که که آموزشگاه اطلاعاتی در مورد فرد داوطلب ندارد، برای اینکه بتواند خدمات و مشاوره مطلوب ارائه دهد، باید از میزان اطلاعات داوطلب آگاه شود. به همین دلیل است که معمولا برای شرکت در هر دوره آموزش زبان، از جمله زبان ترکی، معمولا آزمون تعیین سطح برگزار می‌شود.

آزمون تعیین سطح زبان ترکی چگونه برگزار می‌شود؟

آزمون‌هایی که بدین منظور طراحی می‌شوند، معمولا سوالاتی درباره دایره واژگان، میزان درک جملات و عبارات مختلف، توانایی استفاده از دستور زبان ترکی، تسلط به مهارت‌های ارتباطی و… را مطرح می‌کنند.

به غیر از تمامی موارد مربوط به زبان ترکی، سطح اعتماد به نفس داوطلب نیز در نتیجه آزمون تاثیرگذار می‌باشد. بسیاری از افراد هستند که برخلاف داشتن دانش بالا در مورد زبان مورد نظر، به دلیل نداشتن اعتماد به نفس، نمره پایین‌تر از نمره واقعی خود دریافت می‌کنند.آزمون تعیین سطح زبان ترکی چگونه برگزار می‌شود؟

این موضوع اهمیت بالای اعتماد به نفس در این دسته از آزمون‌ها را مشخص می‌کند.

در پایان این آزمون، زبان آموز طبق امتیازی که کسب می‌کند، می‌تواند به صورت آگاهانه در دوره‌های زبان ترکی شرکت کند. نتیجه‌ای که در این ارزیابی حاصل می‌شود،

علاوه بر بهبود روند یادگیری، سبب ایجاد انگیزه بیشتر نیز خواهد شد. بنابراین بهتر است در جلسه آزمون تعیین سطح زبان ترکی، با مطالعه کافی حاضر شوید.


انواع روش‌های تعیین سطح را بشناسید

آزمون‌های تعیین سطح در هر آموزشگاهی، بنابر سیاست‌های مدیریتی انجام می‌شود و شامل روش‌های متفاوتی است. در ادامه به شرح این روش‌ها می‌پردازیم.

تعیین سطح کتبی

اگر یک بار در هر کدام از کلاس‌های زبان شرکت کرده باشید، بدون شک با این نوع آزمون تعیین سطح آشنا هستید. در این مدل از آزمون، متقاضی به صورت کتبی به سوالات پاسخ می‌دهد.

معمولا سوالات به ترتیب از سطح ساده و مبتدی شروع می‌شود و در نهایت به سطح دشوار و پیشرفته می‌رسد. این روش تعیین سطح مزایای و معایبی نیز به همراه دارد.

تعیین سطح کتبی

از جمله اشکالاتی که بر این نوع ارزیابی وارد شده است، می‌توان به زمان از پیش تعیین شده آن اشاره کرد. از آنجایی که ممکن است شما شاغل و یا دانشجو باشید، باید زمان خود را برای شرکت در این آزمون تطبیق دهید که این موضوع ممکن است مشکل آفرین باشد.

از جمله سایر ایرادات این روش ارزیابی، تمرکز بسیار آن‌ها بر روی دستور زبان است. این موضوع سبب خستگی و دلزدگی زبان آموز در فرآیند آزمون می‌شود. البته این ویژگی برای افرادی که در زمینه دستور زبان قوی هستند، مزیت محسوب می‌شود؛ چرا که فرصت مناسبی است تا مهارت خود را نشان دهند.

تعیین سطح شفاهی

این روش تعیین سطح به صورت رو در رو با مسئول مربوطه و شبیه به جلسه مصاحبه انجام می‌شود. بعد از مراجعه داوطلب به آموزشگاه، طی جلسه‌ای حضوری، سوالاتی در مورد فرد متقاضی و شرایط شغلی و… پرسیده می‌شود.

تعیین سطح شفاهی

داوطلب باید بتواند به درستی از زبان موردنظر استفاده کند تا امتیاز قابل قبولی در این ارزیابی کسب نماید. مسائلی مانند پایین بودن اعتماد به نفس و استرس مکالمه با زبان جدید، یکی از مشکلات شرکت در این نوع آزمون است.

مسلما فشار روانی حاصل از این موارد، در نتیجه ارزیابی تاثیر مستقیم دارد.

تعیین سطح آنلاین

یکی از جدیدترین روش‌های آزمون تعیین سطح، نوع آنلاین آن است که در بستر اینترنت انجام می‌شود. مهم‌ترین تفاوتی که این شیوه ارزیابی با سایر روش‌ها دارد، پایین بودن سطح استرس و فشار روانی آن است.

همچنین نیازی به هماهنگی و رزرو وقت قبلی ندارد و در هر ساعتی که مایل باشید، می‌توانید در آن شرکت کنید.


کدام آزمون تعیین سطح استاندارد است؟

به طور کلی یک آزمون واحد برای تعیین سطح زبان ترکی وجود ندارد. هر آموزشگاه بنا بر اصولی که مدنظر دارد، سوالات تعیین سطح را طراحی می‌کند. اما نمی‌توان با اطمینان گفت که تمامی این آزمون‌ها استاندارد و اصولی هستند.

بنابراین در هنگام شرکت در این ارزیابی‌ها، بهتر است از اعتبار و سطح علمی آموزشگاهی که قصد شرکت در کلاس‌های آن را دارید، اطمینان حاصل کنید.

شرکت در آزمون تعیین سطح ترکی مناسب چه کسانی است؟

به طور کلی تمامی علاقمندان به این زبان می‌توانند در آزمون تعیین سطح شرکت کنند. اما به غیر از علاقمندی، دلایل دیگری نیز برای شرکت در آزمون تعیین سطح زبان ترکی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.شرکت در آزمون تعیین سطح ترکی مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که قصد آگاهی از میزان دانش زبان ترکی خود دارند.
  • متقاضیان آزمون تومر
  • افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند
  • زبان آموزان خودخوان که قصد آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود دارند

چگونه زبان ترکی را بیاموزیم؟!

زبان آموزان و علاقمندان به زبان ترکی برای تسلط به آن، دو مسیر را پیش روی خود دارند. آن‌ها می‌توانند به صورت خودآموز از روش‌های آموزشی موجود استفاده کنند و در منزل به یادگیری زبان ترکی بپردازند.

چگونه زبان ترکی را بیاموزیم؟!

از طرفی دیگر آموزشگاه‌های زبان زیادی در سطح شهر وجود دارند که به کمک اساتید مربوطه، این زبان را آموزش می‌دهند.

سخن پایانی

زبان ترکی یکی از زبان‌های شیرین و پرطرفدار در دنیا است. افراد زیادی به دلیل علاقمندی و…، به سراغ یادگیری آن می‌روند. اگر بخواهید در کلاس‌های آموزشگاه برای یادگیری این زبان شرکت کنید، در ابتدا باید آزمون تعیین سطح را پشت سر بگذارید.

در مطلبی که مطالعه کردید، به طور کامل هر آنچه که نیاز بود درمورد این آزمون بدانید را با شما در میان گذاشتیم.